Leergang Begeleiden medewerkers Participatiewet-doelgroep

Voor gemeenten en mensontwikkelbedrijven
Deze leergang is geschikt voor werkleiders, uitvoerders, praktijkbegeleiders. Dit kan zijn bij een gemeente, sociale werkvoorziening, PSO/MVO-bedrijf, kringloopbedrijf of aanverwante organisatie. MBO-niveau III/IV+.

Achtergrond
Gemeenten en mensontwikkelbedrijven begeleiden medewerkers uit de Participatiewet-doelgroep naar werk zowel intern als naar reguliere bedrijven. We organiseren deze leergang voor begeleiders en leidinggevenden aan de doelgroep. Vaktechnisch en algemeen leidinggevend zijn de deelnemers aan deze leergang vaak wel onderlegd. Meestal hebben zij een afgeronde MBO niv. III-/IV-opleiding. Voor het begeleiden van deze doelgroep zijn ‘soft skills’ onontbeerlijk. Er moet gekeken worden naar wat er goed gaat en niet altijd eerst wat er niet goed gaat. Wat kun je wel en niet van deze medewerker verwachten. Hoe stimuleer je i.p.v. te demotiveren en zet je iemand in zijn kracht?

Wat biedt Groeipunt u?
Wij bieden een leergang die door ons is opgezet in samenwerking met gemeenten en organisaties en die dus naadloos aansluit bij uw behoeften en daarmee aandacht heeft voor de competenties van de medewerkers. De leergang wordt tussentijds en aan het eind geëvalueerd met de opdrachtgevers en waar nodig vervolgens aangepast. Deze werkwijze creëert maatwerk en daarmee een toekomstbestendige en waardevolle leergang.

Hoofdleerdoel
De deelnemer kan mensen uit de Participatiewetdoelgroep effectief begeleiden en aansturen. Subleerdoelen zijn:
• Zorgen voor continuïteit op de werkvloer
• De efficiency verhogen
• Ziekteverzuim reduceren
• Weerstand ombuigen
• Effectief (werk)overleg voeren
• De productiviteit verhogen

Voorafgaand aan de leergang vindt een korte intake met de deelnemer plaats, waar individuele leervragen aan bod komen. Er is draagvlak in de organisatie nodig, juist van de managementlaag boven die van de deelnemer. Hiervoor worden praktijkopdrachten aan de deelnemer verstrekt. Halverwege de leergang vindt een evaluatie plaats met de leidinggevende van de cursist.

Dagdeel 1: Kennismaking en bespreken programma van de leergang.       Wie zijn deze werknemers, hoe zit ik zelf in elkaar en wat heb ik nodig voor de begeleiding? Kenmerken werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Wat vraagt dit van de begeleider op de werkplek? MBTI-test/menstypen en zelfkennis.
•Kolb-leerstijlen
•Persoonlijke leerdoelen
•MBTI-test: Deze test levert een sterk herkenbaar en bijzonder positief verwoord menstype. De deelnemer doet zelf de test met als doel zichzelf te leren kennen en deze test af te nemen bij zijn medewerkers, waarbij de test een positief effect heeft op hun zelfvertrouwen.
•Wat heb ik nodig voor de begeleiding?
•Focus op ontwikkeling van de medewerker
•Wat zijn mijn sterke en zwakke kanten?

Dagdeel 2: Een goede start is het halve werk
Hoe introduceer ik de werknemer en hoe werk ik hem in?
•Informatie krijgen/halen over het profiel van de medewerker en de
gemaakte afspraken
•Introductieprogramma (introductieboekje, huisregels, wat te doen bij verzuim)
•Inwerkprogramma
•Kernkwadranten

Dagdeel 3: Motiveren en pro-activiteit. Hoe motiveer ik de medewerkers en buig ik weerstand om?
•Onzekerheid en faalangst
•Reflectief luisteren
•Gebruik reflecties / veranderingsuitspraken
•Weerstand en verandertaal
•Motiverende gesprekken in de praktijk
•Borging van motiverende gesprekken

Dagdeel 4 en 5: Begeleiden en leidinggeven. Hoe geef ik actief leiding aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Hoe ga ik om met ziekteverzuim?
•Wat vinden medewerkers belangrijk?
•Hoe kijken ze tegen jou als leidinggevende aan?
•Hoe reageer je primair op het gedrag van je nieuwe medewerker?
•Begeleidingsstijlen
•Coachend leiding geven
•Situationeel leiding geven
•Hoe ga ik om met lastig gedrag?

Dagdeel 6: Coachen
•Wat is coachen?
•Waarom coachen?
•Coachen en leiderschap
•Coachingsgesprekken
•Ontwikkeling en motivatie
•Rollenspellen
•Valkuilen voor coaches

Dagdeel 7 en 8: Succesvol samenwerken. Hoe werkt mijn team zo met elkaar samen dat we een optimaal resultaat bereiken?
•Zijn de doelstellingen helder
•Welke types heb je in je team
•Waarom werkt het ene team wel en het andere niet?
•Analysemodel voor teamwork
•incl. sessie Rots en Water

Dagdeel 9 en 11: Communicatieve vaardigheden
Hoe communiceer ik helder met de doelgroep zonder ruis op de lijn?
•Wat is communicatie?
•Verbale en non-verbale communicatie en oefenen
•Voorkomen van communicatiestoringen
•STAR-interviewtechnieken
•Praktijkoefeningen: o.a. luisteren, samenvatten, doorvragen, feedback
•Versterkende en verzwakkende woorden
•Aansluiten en afstemmen

Dagdeel 10: Interculturele communicatie
In het werken met anderstaligen, is communicatie essentieel. Om uw werkzaamheden professioneel uit te kunnen oefenen, is het een voorwaarde om inhoud te geven aan interculturele communicatie in woord en daad.
In de training maakt u kennis met communicatietheorie aan de hand van het TOPOI model. TOPOI staat voor Taal, Ordening, Perspectieven, Organisatie en Inzet/Invloed.

Taal is een middel om met elkaar te kunnen communiceren, maar taal is meer dan dat. In de eigen taal kunnen mensen beter met elkaar communiceren dan in een aangeleerde taal. De middelste letter van TOPOI is de P van Perspectieven, of de P van Personen. Hoe gaan de personen met elkaar om? Je communiceert niet met culturen maar met mensen. Hoe kijken we naar onszelf en hoe kijken we naar de ander?
Het laatste onderdeel van TOPOI gaat over Inzet en Invloed. In communicatie word je beïnvloed en heb je invloed. Zelfs al zeg je niets je communiceert toch, de manier waarop je je beweegt, geur, het geeft de ander informatie over jou. Bij dit onderdeel zal het vooral gaan over het onderscheid tussen intentie, gedrag en effect.

Dagdeel 12: Verzuimbegeleiding. Hoe voer ik goede verzuimgesprekken?
•Is er sprake van verzuim of ziekte?
•Hoe kan ik verzuim beïnvloeden?
•Inzicht in verschillende soorten verzuim en hoe daar mee om te gaan
•Belasting versus belastbaarheid
•Voeren van effectieve verzuimgesprekken en verzuimpreventie

Dagdeel 13: Oplossingsgericht werken. Moet ik helpen of steunen? Vandaag moet het werk af, kies ik voor een korte-termijnoplossing, voor de lange-termijnoplossing of voor een praktische combi?
•Kennismaken met de methodiek van oplossingsgericht werken: grondbeginselen, theorie en praktijk.
•Uitgebreide kennisoverdracht van alle oplossingsgerichte interventies en welke waar wanneer en hoe te gebruiken zijn.
•Leren herkennen van de verschillende fasen van hulpverlening, kijkend naar de hulpvraag, met als doel tot een werkrelatie te komen.
•Bovenstaande wordt bereikt door korte theoretische interventies, en daarnaast heel veel oefeningen (om de methodiek en werkwijze goed neer te zetten).

Dagdeel 14, 15, 16 en 17: Het herkennen van en het omgaan met psychische beperkingen
Hoe zie ik of de medewerker een psychische beperking heeft en hoe ga ik ermee om?
•Algemene inleiding over de verschillende soorten beperkingen
•Stemmingsstoornissen
•Proactieve handvatten, signaleringsplan en crisiskaart
•Welke soorten psychische beperkingen zijn er, hoe herken ik ze en hoe ga ik ermee om?
•Verslavingen en middelengebruik
•Persoonlijkheidsstoornissen
•ADHD en Autisme Spectrum Stoornissen en onderwerpen op verzoek

Dagdeel 18, 19 en 20: Conflict- en agressiehantering. Hoe ga ik om met conflicten?
•Wat is een conflict, soorten en uitingsvormen
•Professioneel handelen (Emotie- Verstandschema)
•Conflictmechanismen (video en opdracht)
•Conflicten hanteren: regels en oefenen. Bemiddelen bij conflicten tussen medewerkers
•Conflictstijlentest en praktijk met acteur a.d.h.v. conflictstijlentest
•Waarnemingsopdracht: herkennen van conflicten. Terugkoppeling waarnemingsopdracht
•Wat is agressie, soorten, vormen
•A-, B-, C- en D-model
•Vroegsignalen en oorzaken van agressie
•Proactieve handvatten t.a.v. agressie
•Basishoudingen m.b.t. agressie en oefening per basishouding
•Ombuigen en grenzen stellen (praktijk met acteur). Eventueel oefenen slecht -nieuwsgesprekken

Dagdeel 21: Stagnaties en negativiteit doorbreken. Hoe kan ik schakelen tussen niveaus van interventie als ik vastloop in mijn begeleiding?
•Onderkennen van vier niveaus van interventie:
1.Inhoud
2.Procedure (agenda, aanpak, prioriteiten)
3.Interactie (hoe het gesprek verloopt, juiste manier van samenwerken)
4.Gevoel/relatie (onderlinge verhoudingen en onderliggende gevoelens)
•Hoe kan ik schakelen tussen deze niveaus als ik vastloop?

Dagdeel 22: Verdiepingsbijeenkomst Generatie XYZ
En terugkoppeling logboek en reflectieverslagen
Op dit moment bevolken 4 generaties de werkvloer, de huidige generatie babyboomers en de XYZ. Deze laatste staat aan de vooravond toe te treden. Iedere generatie heeft eigen specifieke kenmerken, kwaliteiten en expertise.
Het herkennen en zo optimaal mogelijk gebruik maken hiervan komt de persoonlijke medewerker, het team en de organisatie ten goede. Als organisatie en team wil je de verschillende generaties op een effectieve manier laten samenwerken.
•Kenmerken, tijdperk waarin zij zijn opgegroeid, van de 4 generatie
•Herkennen van de kwaliteiten en expertise van de 4 generaties
•Erkennen wat de behoeften en drijfveren zijn en waar dat dus vandaan komt
•De verschillende generaties in jouw team

Dagdeel 23 en 24: Intervisiebijeenkomsten
Er wordt twee keer een tweemaandelijkse intervisiebijeenkomst verzorgd.

Individuele coaching
Ook aanvullend individuele coaching op de werkvloer verzorgen door een van de trainers behoort tot de mogelijkheden.


Duur
24 dagdelen
excl. intake

Kosten per deelnemer
€ 1.850 per persoon
excl. 21% btw

Aanmelden

Wilt u zich aanmelden voor deze cursus?

Aanmelden